Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczek) w celu personalizowania treści dla odbiorców. Każdy użytkownik może wyłączyć zapisywanie plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej, co spowoduje, że nie będą gromadzone żadne informacje.

Trudno wyobrazić sobie bardziej tradycyjną i bardziej polską roślinę niż len. Jest uprawiana w naszym kraju od stuleci jako surowiec włókienniczy i spożywczy, a jej właściwości szeroko wykorzystuje się także w przemyśle kosmetycznym i chemicznym. Co takiego ma w sobie ta roślina o niebieskich kwiatach i niewielkich, brązowych, lśniących nasionach?

Właściwości lecznicze i zdrowotne lnu

Nasiona lnu zawierają 40 procent tłuszczów, 30 procent błonnika i 20 procent białka (to wartości orientacyjne, bo szczegółowy rozkład proporcji składników odżywczych zależy od warunków uprawy roślin). Są także bogatym źródłem minerałów takich jak cynk i magnez oraz witamin, szczególnie z grupy: B, A i E.

Jednak prawdziwą siłą lnu uprawnego jest wysoka zawartość kwasu alfa-linolenowego (jednego z najcenniejszych z wielonienasyconych tłuszczów omega 3) w oleju i nasionach, zwanych siemieniem lnianym. Ich wpływ na zdrowie jest naukowo potwierdzony, co pozwala je uplasować w szeregach tzw. żywności funkcjonalnej.

Kwas alfa-linolenowy zawarty w nasionach i oleju zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych, do jakich zaliczamy m.in. cukrzycę, choroby układu krążenia i choroby spowodowane otyłością.

Redukuje on stężenie w osoczu krwi triacylogliceroli, czyli tzw. rezerw energetycznych, które odkładają się w organizmie, gdy spożywamy ich więcej w stosunku do aktualnych potrzeb naszego ciała. Do prozdrowotnych właściwości nasion i oleju lnianego zaliczamy również normalizowane ciśnienia krwi i działanie przeciwzakrzepowe. Len hamuje rozwój choroby niedokrwiennej serca.

Powszechnie docenia się również właściwości lnu w łagodzeniu choroby wrzodowej. To zasługa związków śluzowych zawartych w siemieniu, które powlekają błony śluzowe żołądka. Podobnie nasiona lnu radzą sobie z innymi dolegliwościami układu pokarmowego (np. refluksem). Duża zawartość błonnika pomaga również w walce z zaparciami.

Poznaj siemię lniane

Olej lniany jest również doskonałym dodatkiem do sałatek, twarogów, czy past. W żadnym wypadku nie należy go jednak podgrzewać!

Dla wielbicieli zdrowej kuchni mamy sprawdzony przepis na uniwersalny dressing na bazie oleju lnianego, który doskonale nadaje się jako dodatek do lekkich, sałatek warzywnych.

  • 2 dojrzałe owoce kiwi
  • 2 dojrzałe banany
  • niewielki kawałek świeżego imbiru (ok. 1-1,5 cm)
  • pół soczystej pomarańczy
  • natka pietruszki lub świeża kolendra
  • 1 łyżeczka sproszkowanej chlorelli
  • 1 szklanka wody

Opcjonalnie można dodać również szczyptę mielonej papryki chili

Składniki należy wymieszać, dodając na końcu sok z cytryny. Sałatkę najlepiej polać dressingiem bezpośrednio przed podaniem.

Witryna stworzona na platformie